Реальне життя в українському селі 17-19 століть нескінченно далеко від ідеалізованих фольклорних постановок. Було все, і багатьом за це нічого не було.
СЕКС-СЛОВНИК:
Секела, кіль - клітор.
Секелятися - тертися один об одного для сексуальної розрядки.
Притула - петтінг.
Робити пиво - онанировати.
Намочити кінчик - статевий акт без дефлорації.
Висмик - перерваний статевий акт.
Перекинути - зробити статевий акт.
Про сексуальні практики дітей і молоді в роботі «Дитина в традиціях і віруваннях українського народу» 1906 року розповів етнограф і фольклорист Марк Грушевський, брат Михайла Грушевського. Багато з них знайомі. Інші здаються незвично сміливими для релігійного і цнотливого суспільства, яким зараз представляють українське село минулих століть.
Батьки не брали участь в статевій освіті. Необхідні навички діти формували самостійно. Дещо підказували власні інстинкти і спостереження за тваринами. Решті вчилися у старших товаришів, запитували у заміжніх сестер і одружених братів.
В етнографічній експедиції в Бережанах (Тернопільська область) Грушевський спостерігав, як пастухи 6-12 років цілими днями онанировали, не соромлячись один одного. Це називалося - «робити пиво».
Першим досвідом спілкування між статями було секеляніе. Діти роздягалися, навалювалися один на одного і терлися. Молодші хлопчики і дівчатка терлися при всіх без сорому. Старші діти усамітнювалися. Дорослі соромили за терки, але гру не забороняли. Секелялись і підлітки: дівчата з дівчатами, хлопці з хлопцями та дівчата з хлопцями.
Байка про секеляння
Марк Грушевський наводить історію про терки дівчат на Київщині, розказану йому літнім чоловіком. Будучи ще безвусим парубком, респондент переодягнувся дівчиною, щоб отримати місце покоївки. Дочки господаря ввечері секелялись і запросили служницю приєднатися.
Після терки дівиці дивувалися, який у покоївки потужний кіль (клітор), і потім завжди просили секеляти їх зверху. Покоївка брехала, що кіль виріс, поки вона йшла на заробітки: було жарко, між ніг натирало і росло.
Згодом господар помітив, що дочки сильно поправились, посадив на табурет і влаштував перевірку невинності. Виявилося, що обидві дівчини вагітні. Оглянув покоївку - обман розкрився.
Навесні і влітку в світлий час доби молодь була у всіх на виду. Вночі парам заборонялося усамітнюватися для поцілунків, обіймів і терок. Отримавши дозвіл батьків, дівчата влаштовували ліжко поза домом - в саду, на возі або на сіннику. Батьки наставляли дочок берегти невинність.
Восени і взимку вся сім'я ночувала в єдиній кімнаті будинку, а дозрілих юнаків і дівчат відправляли на вечорниці. Сезон вечорниць починався після закінчення польових робіт і тривав до Великого посту.
Дівчата, які ночували з хлопцями і не ходили на вечорниці, ставали серед одноліток об'єктом для насмішок. Саме на вечорницях молодь проходила своєрідний сексуальний лікнеп. Про нього в книзі «Жіноче тіло у традиційній культурі українців» (2016) з посиланням на свої польові дослідження і матеріали експедицій 18-20 століть розповідає етнограф Ірина Ігнатенко.
Жартівливий НАРОДНА ПІСНЯ:
Сухий дуб, старий дуб,
Що й листя не кинувши.
Такий всю ніч ночував,
Що й Не перекинувши.
На вписці
Молодь наймала хату. Дівчата приносили частування, рукоділля і свічки, хлопці - випивку, музику і солому. Через посиленого хлопець з'ясовував у вподобаної дівчини, чи буде вона з ним ночувати. Якщо дівчина погоджувалася, то відповідала гінцеві «Мокро». У разі відмови - «Сухо».
Коли на вечорниці догорали свічки, пари розташовувалися на соломі і починали Притули - обійми, поцілунки, петтінг. Притули ні до чого не зобов'язували, і на ранок пари могли розпадатися. Якщо дівчина одному дала прітуляться, то повинна давати і іншим. Тому постійно формувалися нові союзи.
Відсутність нижньої білизни у дівчат додавало притулам пікантності. Хлопці випрошували у дівчат можливість «намочити кінчик» - зробити статевий акт без дефлорації. Деякі на вечорницях вчилися і «висмикувати», викидаючи насіння «в шмотку». Але через сексуальну недосвідченість молоді, дівчата на Притулі могли втрачати цноту і вагітніти.
"Як робить діло, то від уже як доходе до того, шо от от іздасть, то це ж і вона примітить по йому, а він сам так добре зна - і саме в той момент, сказать в "ізверженіє" плоті, якщо він не хоче робить її позорною, то сам вихвачує, шоб плоть сюди-туди розійшлась", - Марк Грушевський
Іноді хлопці змовлялися, щоб жорстко пожартувати над недосвідченою дівчиною. Один з жартівників залицявся за жертвою і «вчив» її, як правильно прітулятися. Під виглядом Притули він вступав з нею в повноцінні сексуальні відносини.
Потім по черзі з нею сходилися інші змовники. Рано чи пізно дівчина вагітніла. Іноді жертва розіграшу дізнавалася про те, що у неї був секс, лише коли у неї округлюювався живіт.
«Діти, ночами купами собираючися, неісповедимія безчінія і мерзенні беззаконня творять, справуючі собі ігри, танці і всякі пиятихі погані..., а найпачее під час таких нечестивих зборів різні робляться ексцесса, яко то блуд гріхи, дівоцтва розтління, беззаконне дітей прижитіє», - з указу Київської духовної консисторії, 1719 рік.
Карпатські терки
Про те, як проходили вечорниці на Гуцульщині, в 1970-х роках записав під час етнографічної експедиції Роман Кісь. У будинку, де жила дівчина, збиралися подружки. Вони пряли, співали, розмовляли. Потім заходили парубки і починали загравати, плутаючи дівчатам пряжу і відбираючи персні.
Юнак навалювався на дівчину, стискав її і валив на підлогу. Зчепившись, пара перекидалася до тих пір, поки перстень опинявся у хлопця. Якщо кільце туго сиділо на пальці, хлопець стягував його зубами. Під час цієї забави юнак намагався перевернути і оголити дівчину, задерши їй сорочку.
Практика дозволених сексуальних ігор молоді в 17-19 століттях існувала по всій Європі - в Англії, Чехії, Швейцарії, Франції, Білорусі. В українських селах вони почали відмирати з приходом радянської влади і зовсім зникли після Другої світової війни. Це посилило прогалини в сексуальне виховання дітей, так як батьки з ними про секс як і раніше не говорили.
(По матеріалам мережі інтернет)